تاريخ : یکشنبه بیست و ششم آذر 1391 | 19:41 | نویسنده : گروههای آموزشی

باسمه تعالی

نقد و بررسی کتاب فارسی پایه ی ششم ابتدایی توسط گروههای آموزشی ناحیه 3 کرمانشاه

     گروه زبان و ادبیات فارسی با پیشینه ای که از تألیف کتب فارسی سایر پایه ها داشته، توانسته با طی کردن مسیری منطقی و بر پایه ی  مباحث مربوط به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، و در چهارچوب برنامه درسی و ......  با هدف جهش به سوی تحول بنیادین و  تغییر نگرش ها، توانسته کتاب فارسی را در قالبی منطقی و جذاب ارائه کند.

     کتاب فارسی ششم ابتدایی با داشتن نظم و ترتیبی منطقی،  به طور جامعی سرشار از مطالب جذاب و مفید برای دانش آموزان است که جا دارد از مؤلفان آن تشکر کرد. این کتاب با در نظر گرفتن رویکرد های جدید یاددهی یادگیری در پی تقویت قوه ی استدلال و تفکر در میان فراگیران است که شاید بتوان گفت مطالب کتاب به سویی پیش رفته که بیشتر به تقویت هوش های کلامی، موسیقایی از سویی می پردازد و از سوی دیگر هدف پرورش تفکر انتقادی در آن مشهود است.

از آن جایی که اجرای هر طرح و برنامه ای نیاز به امکانات و اطلاعات ویژه ای دارد جهت شناسایی و مرتفع کردن درحد توان این چالش ها هموار کردن راه به سوی اهداف طرح، کتاب فارسی پایه ی ششم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت موارد و مباحثی که در تدریس و یادگیری کتاب فارسی ششم ابتدایی نیازمند بررسی مجدد شناسایی شد با توجه به سه گروه موارد به طور اجمالی شامل موارد زیر می باشد:

1- موارد مربوط به امکانات مورد نیاز فرایند یاددهی – یادگیری: که شامل عدم تسلط کافی همکاران بر نکات مربوط به زبان و ادبیات فارسی، زیبا نویسی و خوش نویسی و ..... می باشد. از سوی دیگر همان گونه که در قست سخنی با آموزگار محترم، آمده است کتاب راهنمای معلم و کارافزارهای آموزشی از ابزار اساسی کتاب حاضر می باشد که با گذشت یک ماه از سال تحصیلی، هنوز به دست همکاران محترم نرسیده است. هم چنین این کتاب با توجه به پرورش تفکر انتقادی طراحی شده است که وجود تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس درس، صرف زمان لازم برای رسیدن به اهداف مدنظر را با مشکل مواجه کرده است.

     با توجه به این که یکی از اهداف تغییر ساختار نظام آموزشی، افزایش ارتباط خانه و مدرسه، با رویکرد فراگیر محور می باشد از این رو مناسب تر می بود اگر علاوه بر گنجانده مطالبی تحت عنوان سخنی با آموزگاران گرامی، مطالبی هم جهت مخاطب قرار دادن اولیا و دانش آموزان هم مد نظر قرار می گرفت تا آنان نیز بیشتر به  اهمیت و دلایل نحوی ویرایش کتاب و هم چنین به طور اجمالی با شیوه های تدریس و  یادگیری آشنا شند

پشنهادات جهت رفع مشکل: برگزاری دوره های مختلف جهت بالا بردن اطلاعات همکاران در زمینه ی زبان و ادبیات فارسی، زیبانوسی، خوش نویسی و .... و یا تخصصی کردن درس ادبیات فارسی و محول کردن آن به همکاران حوزه ی زبان و ادبیات فارسی. معرفی سایت هایی جهت مرتفع کردن نیاز همکاران و پاسخگویی به نیازها و پرسش های آنان.

2- مشکلات مربوط به امکانات آموزشی: در روش های نوین یاددهی-یادگیری دسترسی به منابع مختلف جهت بهینه پیمودن فرایند یاددهی – یادگیری دسترسی به منابع اطلاعاتی و آموزشی از جمله رایانه (حداقل یک عدد) و پروجکشن جهت الکترونیکی کردن کلاس درس، دسترسی به اینترنت و یا اینترانت، تهیه ی کتب مختلف آموزشی جهت استفاده ی معلمان و دانش آموزان، تهیه وسایل و رسانه های آموزشی و کمک آموزشی (از    جمله ی آن می توان به بازی های آن لاین مربوط به مطالب دروس اشاره کرد که چند مورد آن در سایت آموزش ریاضی قابل دسترسی می باشد)

پیشنهادات جهت رفع مشکل: اختصاص بودجه لازم به مدارس مانند اجرای طرح های تربیت بدنی (مثل طرح سباح)جهت تجیهز کردن کلاس های درس حداقل به یک سیستم رایانه و پروجکشن، تهیه ی کتب مورد نیاز معلمان و دانش آموزان و توزیع آن بین مدارس، برگزاری کلاس های روش های فعالی یادهی – یادگیری،  تولید محتواهای الکترونیکی، اختصاص سایت هایی جهت در دسترس قرار دادن اطلاعات ضروری معلمان و         دانش آموزان و هم چنین سایت هایی برای پاسخ گویی به سؤالات معلمان و پاسخ گویی به آنان در اسرع وقت، ارسال نام سایت های مناسب جهت استفاده ی همکاران و دانش آموزان

3- مشکلات مربوط به کتاب فارسی: متناسب نبودن بعضی از مطالب، با رشد شناختی دانش آموزان، عدم در دسترس بودن کتاب راهنمای روش یاددهی – یادگیری فارسی وکارافزارهای مورد نیاز، اشتباهات چاپی کتاب،

پیشنهادات جهت رفع مشکل: به قول یکی از نظریه پردازان تعلیم و تربیت می توان مطالب مختلف را به فراگیران در هر گروه سنی آموزش داد به این شرط که نحوه ی بیان مفاهیم با توجه به میزان رشد شناختی فراگیران باشد از این رو بهتر از محتوای بعضی از درس ها را ماننددرس دوم فارسی(پنجره های شناخت) به شیوه ی ساده تر برای دانش آموزان نوشته شود ، برطرف کردن اشتباهات چاپی کتاب، گنجاندن بخشی با عنوان تمرین های تکمیلی.

 

 

جمع بندی اجمالی از اشکالات توسط همکاران عضو گروه های آموزشی ناحیه سه کرمانشاه:

درس

صفحه

موارد قابل ذکر

 

 

 

پشت جلد کتاب خوانداری

از آن جا که روی جلد تصویر فردوسی آمده و اشعار فردوسی هم کاملا فارسی می باشد، پیشنهاد می شود در پشت جلداشعاری ازهمین شاعر ارزشمند ایران اسلامی چاپ شود

دوم

 

 

ص 15، بند آخر کتاب خوانداری

در درس از علم، عمل، ایمان، اخلاق و تفکر به عنوان پنجره های شناخت معرفی شده اند، در صورتی که پنجره های شناخت شامل حواس پنچ گانه هستند که مؤلفه های یافتن علم، عمل، ایمان، اخلاق و تفکر را به انسان نشان می دهند تا به کمک آنها بتواندبه شناخت برسد.

در ضمن مطالب درس سنگین می باشد

چهارم

 

 

ص 34 بخوان و بیندیش

استفاده از زبان محلی خاص یک منطقه باعث واکنش فراگیران به گویش های مختلف باشد چه بهتر بود جدولی تهیه می شد که معادل جملات ذکر شده در گویش های مختلف، در آن آورده می شد

پنجم

 درس انشای فارسی

پیشنهاد می شود تصویر لاله های همراه تصویر چند شهید آورده شود

شش

 

 

 

ص 42 کتاب خوانداری

 در این صفحه در ارتباط با آداب غذا خوردن مطالبی ذکر شده که با آموزه های دینی، آیات قرآن و روایات، مغایرت دارد. جمله ی «به طعام نظر نکند و طعام نبوید و نگزیند» در صورتی که یکی از آیه های قرآن این است :«فلینظر الانسان الی طعامه» «پس انسان باید به غذای خویش دقت کند»

ص 43 کتاب خوانداری

تصویر یدآموزی دارد زیرا یک پای فرد روی سفره است

دهم

ص 66 کتاب خوانداری قسمت یادآوری

بهتر بود دراین قسمت به طو مستقیم بازدید از کتاب خانه و عضویت در آن مطرح می شد

درس

صفحه

موارد قابل ذکر

دوم

 

ص 18 گویه ی دوم

متنی که بایدحروف اضافه در آن قرار داده شوند، نیاز به اصلاح و بازنویسی دارد

 

ص 21 گویه ی اول از مطالب کارگاه آموزشی

 در این گویه از فراگیران خواسته شده که به جای واژگان مشخص شده، واژه های دیگری بنویسند، اما در جملاتی که آورده شده واژگان مورد نظر مؤلفان مشخص نشده

کتاب نوشتاری

 

پیشنهاد می شود در کتاب نوشتاری بخش هایی جهت املا و نگارش در نظر گرفته شود

کتاب های فارسی

 

پیشنهاد می شود در گذاشته علائم نوشتاری بیشتر دقت شود

 

 کارشناسی تکنولوژی وگروههای آموزش عمومی ناحیه 3 کرمانشاه



  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ